Wyprysk kontaktowy (kontaktowe zapalenie skóry)

Terminem „wyprysk” określamy charakterystyczne objawy skórne powstające w przebiegu wielu chorób o różnej etiologii, z wykluczeniem etiologii zakaźnej. Typowo wyprysk przebiega z następującymi po sobie lub współistniejącymi rumieniem, obrzękiem, pęcherzami, wysiękiem, grudkami, złuszczeniem i hiperkeratozą. Zmianom tym zwykle towarzyszy uczucie świądu i pieczenia skóry.

Wyprysk kontaktowy, tak jak sugeruje jego nazwa, powstaje w wyniku bezpośredniego kontaktu skóry z czynnikiem wywołującym. Czynniki te mogą indukować zapalenie skóry na drodze alergicznej (alergiczne kontaktowe zapalenie skóry, proteinowe kontaktowe zapalenie skóry) lub w wyniku nieswoistego podrażnienia (kontaktowe zapalenie skóry z podrażnienia).

Wyprysk kontaktowy z podrażnienia (ICD) powstaje w wyniku działania na skórę nieswoistych czynników drażniących. Te czynniki uszkadzają barierę skórną, prowadząc do uwolnienia prozapalnych cytokin z uszkodzonych keranocytów i rozwoju reakcji zapalnej.

ICD może mieć przebieg ostry i przewlekły. Ostry ICD rozwija się szybko, w ciągu kilku minut do kilku godzin po kontakcie z silnie drażniącymi, „toksycznymi” substancjami. Przewlekły ICD, zwany również „wypryskiem ze zużycia”, pojawia się stopniowo, często po wielokrotnym kontakcie z łagodniejszymi drażniącymi substancjami lub w wyniku powtarzających się mikrourazów mechanicznych. Osoby szczególnie narażone to te, które często mają kontakt ze środowiskiem wilgotnym (np. gospodynie domowe, pielęgniarki, sprzątacze, kucharze).

Nieswoiste czynniki drażniące:

• mydła i detergenty